Samtal med en patient

Jag blev i veckan uppringd av en patient som var väldigt besviken. Hen har haft många olika hälsobekymmer och upplevt sig ha en fast läkarkontakt på sin offentligt drivna Hälsocentral. När hen nu ringde för ett nytt besök, så var svaret: Vi har inte tid förrän om en månad och vilken läkare du får träffa det vet vi inte.

Denna brist på tillgänglighet i primärvården leder till att många människor söker sig till jourer och akutmottagningar. I detta fall ledde det till att hen bestämde sig för att byta hälsocentral. Till en privat! Där var svaret att visst är du välkommen, du får en tid om två dagar och hade det varit akut så har vi drop in. Hen vittnar om ett väldigt gott mottagande och frågor om den kroniska diagnosen som hen aldrig fått tidigare. Vidare en remiss till specialistklinik för att utreda om det går att göra något för att lätta bördan av den kroniska sjukdomen. Där var dock nästa bekymmer: mycket lång väntetid för att få träffa den specialistläkaren.

Hen ringde mig för att berätta om sina upplevelser och sin frustration över att känna sig sviken av sin gamla hälsocentral och det faktum att de inte har fasta läkare. Det är sådana här samtal som är min drivkraft för att utveckla och förändra vården. Tillgängligheten kan bli bättre och betydelsen av en fast läkarkontakt kan inte underskattas. Därför behövs det ett nytt ledarskap i Landstinget i Kalmar län!

Christer Jonsson (C), oppositionslandstingsråd

 

Annonser
Etiketter:
%d bloggare gillar detta: